De laatste weken hoor ik het meer en meer, “waarom is een fotograaf zo duur?”. Ik denk niet dat ik de enige fotograaf ben die deze zin al meermaals gehoord heeft. Hoewel ik het standpunt van de klanten heel vaak snap, wil ik ook even mijn kant van het verhaal met jullie delen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is fotograferen veel meer dan enkel op een knopje duwen.

FOTOAPPARATUUR

Dit is vaak de grootste, maar ook meest essentiële investering die een fotograaf moet maken. Om te beginnen heb je een fototoestel, een lens en een SD-kaart nodig. U leest het goed, “om te beginnen”. Wil je je verder specialiseren heb je extra lenzen (die gemiddeld rond de €1000 kosten), een aantal SD-kaarten, reservebatterijen en een back-up toestel nodig. Vervolgens moet je al dit materiaal ook nog onderhouden of vernieuwen zodat je steeds het beste resultaat kan blijven afleveren. Om even te verduidelijken, ik ben in het bezit van 3 camerabody’s, 6 SD-kaarten, 3 batterijen en 7 lenzen.

EN VERDER?

Eenmaal je je foto’s genomen hebt, moet je deze nog kunnen bewerken. Hiervoor heb je een krachtige computer nodig, bij voorkeur met een extra scherm. Maar met enkel de computer geraak je natuurlijk niet ver, reken daar ook maar de kostprijs van programma’s zoals Lightroom en Photoshop bij! Bovendien heb je ook nog een aantal harde schijven nodig met extra geheugen zodat alle foto’s veilig kunnen worden bewaard (wie weet raakt de klant ooit eens zijn foto’s kwijt…).

BLIJVEN INNOVEREN

Fotografie gaat tegenwoordig hand in hand met videografie. Het kunnen aanbieden van goede videobeelden is een echt bonuspunt. Maar filmen vereist natuurlijk ook enkele extra’s. Zo heb je een statief nodig, een microfoon en eventueel een gimbal. Met deze reden ging ik sinds kort van start met de opleiding Video Content Creator bij Syntra. Net zoals bij andere beroepen moet je bij fotografie blijven bijleren. Opleidingen zijn niet alleen belangrijk voor een goed eindresultaat, maar ook om professionaliteit en service te kunnen aanbieden.

BOEKHOUDING & VERZEKERING

Dit klinkt misschien zeer saai, maar toch zijn ze onvermijdelijk. Facturen opstellen en de algemene boekhouding doe ik zelf, toch doe ik beroep op een boekhouder die op het einde van het boekjaar alles correct verwerkt en mij tips geeft waar nodig. Daarbovenop heb ik als fotograaf op het circuit ook een extra verzekering nodig. Ook mijn wagen waarmee ik mij verplaats moet verzekerd zijn. Verder mag je ook de kosten van sociale bijdragen, oprichtingskost en dergelijke niet vergeten.

TIJD, TIJD EN NOG EENS TIJD…

De hierboven genoemde kosten zijn puur financiële kosten en ik ben er sowieso nog vergeten… De uren die ik aan mijn klanten spendeer heb ik hier nog niet bij gerekend. Zo is er eerst het contact met de klant, het maken van flyers en brochures, het maken van afspraken en de feedback nadien. Maar ook het zoeken naar locaties, het verplaatsen naar de locatie, de shoot zelf en het uitselecteren en bewerken van de beelden (één foto bewerken kost gemiddeld tussen de 15 en 45 minuten).

Ik wil met deze blogpost niemand de vinger wijzen, maar ik wou even de kant die niet veel mensen kennen in de kijker plaatsen. Als fotograaf doen wij er namelijk alles aan zodat jullie (particulier of professioneel) de perfecte foto hebben, maar besef dat dit vaak gepaard gaat met bepaalde kosten. Trouwens, een fotograaf die jou niet alleen foto’s bezorgt die een leven lang meegaan, maar ook nog eens tijd investeert in jou en luistert naar jou, dat is toch wel iets waard?