De razend populaire app TikTok is niet meer weg te denken uit ons social media landschap. Instagram kon niet langer achterblijven en lanceerde daarom in augustus 2020 Instagram Reels, de manier om een groot publiek te bereiken op een dynamische manier. Maar wat kan dit nu betekenen voor jouw bedrijf? Welke voordelen brengt deze functie mee? En vooral, hoe ga je aan de slag bij het maken van de perfecte reel?

WAT IS EEN REEL?

Instagram Reels is de tweelingzus van TikTok en geeft jou de mogelijkheid om video’s te maken die je kan delen in een story en/of op jouw feed. De meeste video’s hebben een gemiddelde lengte van 15 tot 30 seconden en hanteren dus het kenmerk “Kort maar krachtig“. De kracht van reels schuilt er zich dus in om de aandacht van de kijker meteen vast te grijpen.

HOE KAN JE DE AANDACHT VAN DE KIJKER GRIJPEN?

Gebruik effecten, muziek en filters om de aandacht van jouw kijker te trekken. Voeg een extra boodschap of teaser toe in de omschrijving om de instagramgebruiker nog meer te triggeren. De kunst is om de kijker nieuwsgierig te maken naar de volledige video. Dit kan door de spanning op te bouwen, een vraag te stellen, tips te delen of gewoon door de juiste beelden te gebruiken.

KAN EEN REEL OOK VOOR EEN BEDRIJF?

Tuurlijk! Instagram Reels zorgt er namelijk voor dat jouw bedrijf meer waargenomen kan worden dan met klassieke posts. Het algoritme is namelijk verschillende bij een gewone post dan bij een reel. Je zal langer verschijnen in de feed van gebruikers en je kan worden getoond bij de ‘ontdek’ functie. Op deze manier word je niet enkel door je volgers gezien, maar ook door mensen die jou niet kennen of volgen. En laten we nu eerlijk zijn, de reden dat je als bedrijf aanwezig bent op social media is toch voor meer zichtbaarheid? Twijfel niet langer, maak een reel en je vergroot de kans om viraal te gaan!

SCROLL ER OP LOS!

Hoe ga je nu zelf aan de slag? Als starter is het steeds zoeken hoe je er nu zelf aan moet beginnen. Om inspiratie op te doen kan je verschillende video’s bekijken op TikTok en Instagram Reels van andere personen of bedrijven die binnen dezelfde branche vallen. Je hoeft zelf het warm water niet uit te vinden… Maak gebruik van bestaande trends en geef er een persoonlijke touch aan.

LEEF JE UIT!

Een reel maken kan soms intensief zijn, maar vergeet vooral geen plezier te hebben. Wees jezelf en laat jouw persoonlijkheid zien. In het begin is het maken van een reel vaak onwennig of vermoeiend, maar hoe meer je oefent hoe vlotter de reels in de toekomst gecreëerd worden. Of je nu beslist om spontaan te filmen of in een andere app te bewerken, die keuze is volledig aan jou!

READY, SET…

Je weet wat je wil doen, maar hoe begin je hier nu aan? Persoonlijk kies ik eerst mijn muziek en ga ik dan aan de slag met de beelden, echter is deze stap voor iedereen anders. Sommige mensen filmen eerst hun beelden en gaan deze dan later aan de muziek toevoegen. Instagram biedt de twee opties aan, je kan filmen met Instagram zelf en gebruik maken van de verschillende bewerkingstools, of je kan gebruik maken van een andere app om de video te bewerken (bijvoorbeeld VN) en deze later uploaden in Instagram.

DELEN MAAR!

Jouw video is eindelijk klaar en kan gedeeld worden met de buitenwereld! Je kan ervoor kiezen een beschrijving en hashtags toe te voegen. Hashtags zijn de perfecte manier om gevonden te worden door mensen die jou misschien nog niet volgen. Opgelet, voeg enkel relevante hashtags toe!

Wil je de aestethic van jouw bedrijfsprofiel behouden? Wijzig dan de coverfoto van jouw reel naar het beeld van jouw voorkeur. Deel na het publiceren jouw reel ook in jouw verhaal als je jouw volgers attent wilt maken op jouw nieuwe publicatie.