Onlangs verkondigde Stefano Domenicali dat de kansen van vrouwen in Formule 1 quasi onbestaand zijn. Met de woorden “Realistisch gezien niet, tenzij er iets gebeurt dat vergelijkbaar is met een meteoor die op aarde neerstort. Dat is zeer onwaarschijnlijk.” vernielde hij mogelijks de dromen van enkele jonge meisjes. Maar vrouwen in de autosport in het algemeen, hoe zit dat nu? 

Hoewel de motorsport momenteel gedomineerd wordt door mannen, vechten heel wat gepassioneerde vrouwen voor een positie. Van coureur tot fotograaf en zelfs teambaas: op steeds meer posities in de autosportwereld zijn vrouwen terug te vinden. Namen zoals Susie Wolff, Claire Williams en Tatiana Calderon zijn ondertussen een vaste waarde geworden in de autosportwereld. Toch moeten veel vrouwen vaak nog opboksen tegen vooroordelen binnen de autosport. Maar hoe ervaren deze vrouwen dit zelf? En wat met de vrouwen achter de schermen? In het volgende artikel ontdek je het verhaal van 6 vrouwen met één gemeenschappelijke passie: autosport.

MICHAEL SCHUMACHER ZEI OOIT: “ONCE SOMETHING IS A PASSION, THE MOTIVATION IS THERE”

MARCELLA SPEET – MANUSJE VAN ALLES

Marcella Speet is een 27 jaar jonge dame met heel wat pit. In 2004 zette ze als 9-jarige haar eerste stappen op het circuit samen met haar vader. Hij ging namelijk aan de slag voor BMW en de connectie met JJ Motorsport was zo snel gemaakt! Hoe meer de jaren verstreken, hoe groter de gebetenheid van Marcella werd. In 2015 reed ze haar eerste trackday met een BMW e36 325i (jullie snappen wel waarom). Nadien kroop ze achter het stuur van de door haar vader omgebouwde BMW e90 325i om vervolgens haar ervaring te verruimen en achter het stuur van een Ford Fiësta Cup te kruipen.

Maar hoe doet ze het nu binnen de autosport? Momenteel kan je Marcella terugvinden in het team van M&D Racing. Haar vriend, Olivier, is hier namelijk teamchef. Dit team heeft 4 wagens op stal staan: een Seat Leon TCR, VW FunCup biplace en 2 Ford Fiësta’s. Marcella kan je overal en nergens terugvinden… Zij helpt met de voorbereidingen van een raceweekend, de administratieve taken (inschrijvingen van races en trackdays), de ‘mannen’ (en soms vrouwen) voorzien van eten, zorgen dat de wagen tijdens een getimede pit op tijd buiten rijdt, contact met klanten, het onderhouden van social media en zoveel meer!

We sluiten haar verhaal af met een zin die ze zelf neerschreef en waar ik niets aan wou veranderen! “Ik geniet van elk moment op het circuit of zelfs een zondag sleutelen met mijn wederhelft. En wat sommige mannen denken van vrouwen in de autosport laat ik rustig achter mij liggen…”

 

MILOU METS – PILOTE EN TEAMMANAGER

De 32 winters jonge Milou Mets twijfelde geen seconde om mee te werken aan dit artikel! Als klein meisje was ze altijd al gefascineerd door auto’s en ging ze samen met haar vader naar races. Op 13-jarige leeftijd kreeg ze van haar vader de vraag of ze wou racen… NATUURLIJK! Haar vader leerde haar autorijden en op 14-jarige leeftijd stond ze aan de start van haar eerste race. Gedurende de jaren is ze zeer actief gebleven en bereikte ze een 2de plaats op het EK, behaalde een selectie voor de Wseries, is analist in praatprogramma’s over F1 en won het baankampioenschap als eens vrouwelijke coureur.

Dat het als jonge vrouw niet meevalt in een mannenwereld is iets dat Milou enkel kan beamen. Er zijn namelijk altijd vooroordelen, als vrouw zijnde moet je je echt bewijzen. Door de jaren heen verzamelde ze het respect van de mannen, toch was dit niet zo vanzelfsprekend. Het cliché blijft namelijk altijd bestaan over vrouwen in de autosport. Milou is steevast van het tegendeel overtuigd: “vrouwen hebben simpelweg nooit de middelen gekregen.” Maar vrouwen horen wel degelijk op de racebaan… Concepten als volledige vrouwenteams en WSeries bewijzen dit wel weer!

Dit jaar werd Milou benaderd om voor Xwift Racing Events te werken als teammanager tijdens de 24h (Zolder) van een volledig vrouwenteam. Dit was voor haar iets waar ze als 14-jarige enkel van kom dromen en ze besloot er volledig voor te gaan. Want iets waar ze altijd voor gevochten had, lag nu in haar handen. En of ze ervoor gingen! De wagen startte op P9 maar reed over de finish als P2. Van een kers op de taart gesproken. Ook haar verhaal sluit ik af met een persoonlijke quote: Ik hoop nog heel lang van de racewereld te mogen genieten, zowel in als naast de auto. Het is fantastisch en ik zou het voor geen goud willen missen!”

 

LAURA VAN DER HAEGEN – FOTOGRAFE

Mijn naam is Laura Van der Haegen, 27 jaar jong en ongeveer een half jaar actief in de autosportwereld. Ik was reeds op jonge leeftijd fan van autosport, maar dit werd als jong meisje vaak niet altijd even goed ontvangen. Enkele jaren geleden besloot ik de vooroordelen volledig te negeren en ongegeneerd de F1 te volgen. Na enkele tegenslagen besloot ik te beginnen karten om op deze manier even alles los te laten. Door enkele toevalligheden in het leven (of noem het voorbestemd) werd ik doorverwezen naar een wedstrijd van Xwift Racing Events. Na deze wedstrijd had ik de smaak helemaal te pakken. Enkele maanden later kon ik dankzij hen mijn eerste stappen zetten op het circuit als fotograaf.

Mijn eerste kennismaking met het circuit was in één woord omschreven gewoonweg onwennig. Ik wist niet hoe me te gedragen en durfde amper een voet te verzetten. Nu, bijna een half jaar later, kan ik me mijn weekends bijna niet meer anders inbeelden. Met mijn fototoestel in de hand kan je mij vinden naast het circuit, in de pitboxen en de paddock. Het circuit is de plaats waar ik mezelf terug heb gevonden en waar ik ook steeds mijn rust kan vinden (hoe ironisch dit ook kan klinken als je weet wat een lawaai de Porsches op het circuit maken).

De reden van dit artikel? Het is net om vrouwen zoals jij en ik erin te doen geloven dat er kansen bestaan en dat de mannenwereld waarover iedereen het heeft zeker geen taboe is om als vrouw in toe te treden… Passies zijn er voor iedereen en geslacht zou geen rol mogen spelen!

 

ELLEN LEYSEN – PILOTE XWIFT RACING LADIES

Ellen Leysen kan bij sommige mensen al een belletje doen rinkelen na haar deelname aan de 24h van Zolder met Xwift Racing Events. Zij maakte deel uit van het Ladies team dat werd geselecteerd na een wedstrijd die plaats vond begin dit jaar. De 33-jaar jonge schoonheidsspecialiste studeerde Automechaniek en weet al van jonge leeftijd hoe ze haar mannetje moet staan in deze mannenwereld. Ze startte als technieker bij Estée Lauder en kon nadien van haar hobby (make-up) haar beroep maken. Momenteel runt ze een succesvolle zaak te Geel, Glow!

Haar passie voor wagens begon reeds op jonge leeftijd. Haar vader was een fervent autoliefhebber en als jong meisje huppelde ze met plezier samen met haar vader naar de verschillende evenementen. Op 11-jarige leeftijd kreeg ze van haar broer een kleine motor cadeau en hier kon ze zich op het erf van haar ouders volledig mee uitleven! Waarom motorsport? Karten is voor Ellen altijd al een uitlaatklep geweest en het is wat haar heeft rechtgehouden in moeilijke periodes. Voor haar is racen genieten van elke minuut, maar vooral het grootste geschenk dat ze kon krijgen. Haar deelname aan de 24h van Zolder was één van de mooiste kansen in haar leven en alle toekomstige kansen gaat ze met de volle 200% tegemoet!

Haar boodschap aan anderen? “Don’t give up! Gewoon jouw ding blijven doen en onthouden met welke intentie je bent gaan racen. Hou altijd jouw doel in gedachten en met welke reden je er staat.”

 

STEFANIE DEDECKER – PILOTENWISSELS

De 35-jarige Stefanie is de enige dame die ik nog niet persoonlijk ontmoet heb. Ik leerde tijdens de Fun Cup te Spa haar man kennen omdat ook hij fotograaf is op het circuit. Hij vertelde mij over de job die zijn vrouw uitvoert bij Dupon Racing. Dit verhaal kon ik natuurlijk niet aan mij laten voorbijgaan dus ik besloot haar te contacteren zodat ook zij kon deel uitmaken van dit artikel!

Op 16-jarige leeftijd kwam Stefanie voor het eerst in aanraking met de autosport. Ze had meerdere vrienden die hierin actief waren en na een eerste kennismaking was ze meteen gebeten! De eerste jaren van haar carrière in de autosport ging ze voornamelijk mee om te helpen met de timing te noteren. Maar naarmate de jaren verstreken en de hobby moest gecombineerd worden met een job, kwam ze tot de jammerlijke constatatie dat er keuzes moesten gemaakt worden… Het gemis naar de spanning was echter te groot! Via dezelfde vrienden kreeg ze de kans om te helpen bij de 25uur race. Beetje per beetje had ze de smaak opnieuw te pakken. Het begon langzaam met helpen bij trackdays om op de dag van vandaag een onmisbaar element te zijn tijdens de races. Momenteel richt ze zich samen met het team vooral op het Franse kampioenschap van de FunCup. Ze helpt om de piloten tijdig binnen te roepen via het pitbord en bij het wisselen van de piloten. Het wisselen van de piloten mag niet onderschat worden, autosport is een sport waar elke seconde telt… En elke seconde verloren in de pitstraat moet nadien worden ingehaald.

Stefanie kan de tendens van de laatste jaren enkel maar bevestigen… Er zijn meer en meer vrouwen in de autosport. Toch blijft het een echt “mannending”. “Als vrouw moet je tegen een duwtje kunnen in de mannenwereld, maar de appreciatie is er wel!”

 

ANOUCK PREDA – LEEFT VOOR DE RALLY

De 20-jarige Anouck Preda mag dan dezelfde passie van autosport delen met de andere vrouwen, toch is ze op een volledig andere plaats terug te vinden. Anouck vind je namelijk niet terug op het circuit maar op tal van andere plaatsen. Zo is ze actief als vrijwilliger bij Super stage, een helpende hand bij Autoclub Dadizele en co-pilote in de rally. Vroeger werd dit lijstje ook nog aangevuld met een positie van mechanieker en personal assistent bij J-motorsport. Hoewel Anouck momenteel nog terug te vinden is achter de schoolbanken, is ook dit in het teken van de autosport. Ze volgt namelijk de opleiding automechanica. Maar hoe is ze nu net in deze wereld gerold? Haar vader is al sinds lange tijd actief in de autosport en nam haar als jonge meisje reeds mee naar de verschillende evenementen. En zoals ze het zelf verwoorde “er stroomt als het ware koersnaft door m’n aderen”.

Haar mening over de rallywereld ten opzichte van vrouwen is duidelijk. Het is geen wereld waar alles zonder slag of stoot verloopt. Je moet als vrouw sterk in je schoenen staan. Anouck leerde heel wat mensen kennen tijdens haar carrière in de autosport en wil toch benadrukken dat er steeds ‘giftige’ mensen zullen zijn. Let op wie je vertrouwt en met wie je samenwerkt, want niet iedereen is even oprecht in zijn intenties en zeker niet als je een jonge vrouw bent in een mannenwereld.

Hoewel het een harde wereld is, waar je moet vechten voor je plaats, sluit ze af met de wijze woorden van haar mentor: “dat gaat niet, bestaat niet” En deze boodschap geldt ook voor vrouwen die dromen van een plaats binnen de autosport!

 

Er vallen nog talrijke verhalen te vertellen over vrouwen in de autosport, maar dan was je nog uren aan het lezen. Wens je zelf jouw verhaal te vertellen als vrouw in de autosport of wil je meer lezen over (deze) vrouwen in de autosport? Laat dan gerust een reactie achter op mijn socials! (wie weet maak ik dan werk van deel 2) En voor alle vrouwen met een passie voor de autosport heb ik één boodschap… Niet twijfelen, maar gewoon doen!

TEKST DOOR LAURA VAN DER HAEGEN – FOTO’S DOOR VDHLAURA, ZU PHOTOGRAPHY, XWIFT RACING EVENTS EN DYRIE VANGHELUWE