Heb je een bedrijf of vertegenwoordig je als marketeer of communicatieverantwoordelijke een bedrijf, organisatie, club… Dan kun je een bedrijfspagina oprichten op LinkedIn. Dit is de plaats om relevante content te delen, jouw organisatie een gezicht te geven en nieuwe contacten te leggen.

LinkedIn blijft groeien. Zo heeft het momenteel bijna 700 miljoen leden en heeft het een doel van 3 miljard gebruikers. Een van de belangrijkste statistieken van LinkedIn is het feit dat bijna 45% van de gebruikers ook maandelijks actief is .Daarbovenop maken meer dan 100 miljoen gebruikers elke dag interactie met het platform.

JOUW CONTENT AANPASSEN AAN MOBIEL GEBRUIK

Als we Facebook en LinkedIn vergelijken op vlak van het mobiel gebruik kunnen we stellen dat 98% van de Facebookgebruikers dit via een mobiel toestel doet, bij LinkedIn is dit 57%. We kunnen dus stellen dat het merendeel van de LinkedIngebruikers dit ook via de mobiele telefoon doet en dat we onze content en manier van posten hier dus aan aanpassen. Toch gebruikt bijna de helft van de gebruikers dit medium nog steeds via de desktop. Het vinden van een gouden middenweg is dus cruciaal.

PUBLICEER UNIEKE EN RELEVANTE CONTENT

Het doel van social media is dat jouw bericht zoveel mogelijk mensen bereikt. Het soort berichten dat op een kanaal zoals LinkedIn vaak viraal gaat, is een bericht waar een oplossing wordt geboden voor een bepaald probleem waarmee jouw doelgroep en/of klanten kampt. Prospecten en/of klanten zullen zich herkennen in het probleem en zullen jouw bericht als bruikbaar en/of herkenbaar beschouwen.

NODIG JE CONNECTIES UIT JE PAGINA TE VOLGEN

Als je beheerder van een bedrijfspagina bent, dan kan je jouw connecties uitnodigen om de pagina te volgen. (Opgelet, je moet minstens 3 connecties hebben, anders is deze optie niet beschikbaar). Deze functie is interessant omdat je meteen een groter netwerk krijgt. Hou er wel rekening mee dat LinkedIngebruikers zich kunnen afmelden voor deze uitnodigingen. Desondanks blijft het een interessante tool om je onderneming een boost te geven.

MOEDIG JE MEDEWERKERS EN VRIENDEN AAN JE CONTENT TE LIKEN EN TE DELEN

Stimuleer je vrienden, collega’s, werknemers en connecties om je content te liken en te delen. Op deze manier kan je mogelijks nieuwe mensen of prospecten bereiken. Vergeet echter ook niet in te spelen op de behoeften van je doelgroep. Kan je een oplossing aanbieden, relevante content delen of gewoon als inspiratiebron dienen? Dan zullen volgers jouw content sneller liken en delen.

LINKEDIN IS GEEN INSTAGRAM

LinkedIn kan je niet vergelijken met andere social media kanalen en vereist dus een eigen aanpak. De tekst en beeldmateriaal zijn van tone of voice vaak verschillend dan van andere social media. Zorg ervoor dat jouw content een professioneel karakter heeft zonder dat je jouw creativiteit verliest. Toch mag jouw tekst ook niet te autoritair overkomen. Afhankelijk van jouw doelgroep kan je in sommige gevallen daarom beter opteren om in de ‘je-vorm’ te werken.